Vad styr vårt byggande?
Är det förnuft, pengar, lagar eller något annat?
Under en tid har det förts en debatt om hur våra byggregler ska vara utformade.
Många vill se förändringar, tuffare regler, ibland friare regler, andra är nöjda som det är. Spelar det egentligen någon roll hur reglerna ser ut – när reglerna endast är minimikrav?
Vi som leverantör av produkter och tjänster för brandskydd i byggnader hör ofta, i det inledande projektstadiet, att byggnaden ska byggas med hög brandsäkerhet. Sedan visar det sig, som så ofta, att ambitionsnivån sjunker till att kraven ska uppfyllas. Frågan är om man hade valt att bygga med sämre brandskydd om kraven hade varit lägre?
Alltså är det andra faktorer än säkerhet och ambition som styr i slutändan. Att anta att pengar är den avgörande faktorn är ganska uppenbart och möjligen även logiskt. Visst, pengar styr det mesta här i livet. Sista raden, nettokostnaden, är mest intressant och ingen förväntar sig väl egentligen att byggnaden ska brinna, trots att det händer att byggnader faktiskt brinner ibland. I snitt 6000 bostadsbränder, 500 skolbränder per år 2011 – 2020. Totalt ca 10 – 11 000 insatser p.g.a. brand i byggnad per år. 27 – 30 insatser för räddningstjänsten per dag.
En intressant parallell är att titta på fordonsindustrin. Många av de idag självklara säkerhetsfunktionerna som ABS, krockkuddar m.m. i våra fordon har kommit som innovation från en producent, inte sällan introducerad i den dyraste och lyxigaste modellen, och senare har det blivit lagstiftat. Det spännande är att funktionen har blivit efterfrågad av köparna innan det blivit lag. Tillräckligt många har velat ha det, kanske för att det är standard i den dyraste modellen, men minst lika troligt för att det känns tryggare och säkrare. Beror intresset för god säkerhet i våra fordon på att vi i högre grad förväntar oss att råka ut för en trafikolycka än en brand i en byggnad? Sannolikt, ja. Fler har säkert varit med om eller sett en trafikolycka på nära håll än de som upplevt en brand på samma sätt.
En väsentlig skillnad mellan trafik- och fordonsregler och byggregler är att byggreglerna har funktionskrav och inte detaljkrav, vilket kan leda till att det är byggherren själv som avgör om den valda lösningen uppfyller kraven eller inte. Så ser det ju inte ut för våra krockkuddar etc.
En annan faktor som börjar bli mer och mer aktuell är miljöfrågan. Byggnader och fordon ska ge ett så lågt miljöavtryck som möjligt. Då kan man ju fråga sig hur man ser på bränder i byggnader? Ska branden tack vare hög brandsäkerhet ge minsta möjliga brandutveckling och därmed lägre miljöpåverkan eller ska den accepteras bli större, med risk för totalskada, p.g.a. att man hållit ner kostnaden för byggnationen genom att ”bara” uppfylla grundkraven?
Vi vill alltså åka runt i en säker, miljövänlig bil, men vill vi alltid ha en säker och miljövänlig byggnad?
Så vad är det egentligen som styr våra val, förnuft, pengar, lag eller…?
Vi har produkterna och kunnandet, har inte alla svaren, men tar gärna debatten!
Författare: Pelle Håkansson, Brandkonsult hos Eld & Vatten